Prečítajte si rozhovor s Jánom Severínim, pedagógom zo Strednej odbornej školy hotelových služieb a dopravy v Lučenci, ktorého žiak, Dušan Zavaterník, sa stal hviezdou medzi mladými automechanikmi. Jeho zverenec totiž ovládol celonárodné finále prestížnej súťaže Young Car Mechanic 2024! Táto súťaž, ktorú už štvrtý rok s nadšením organizuje a podporuje spoločnosť Inter Cars, je pre viac ako 1000 mladých automechanikov zo všetkých stredných odborných škôl s autoopravárenskými odbormi na Slovensku skvelou príležitosťou ukázať svoj talent a zručnosti. V tomto rozhovore odhalíme tajomstvo úspechu tohto výnimočného študenta, nahliadneme do zákulisia jeho prípravy a spoznáme človeka, ktorý ho k tomuto úspechu priviedol. Nechajte sa inšpirovať príbehom z malého mesta.

O začiatkoch
Vaša škola sa pravidelne zúčastňuje súťaže Young Car Mechanic od začiatku pôsobenia na Slovensku, čiže od roku 2022. Čím si Vás súťaž získala?
Zo začiatku sme nevedeli do čoho ideme nakoľko sme sa pred tým zúčastňovali len súťaže Autoopravár junior. Ale ak to môžem porovnať, tak Young Car Mechanic je na tom oveľa lepšie. Nie len čo sa týka pripravenosti súťaže, ale aj samotnými úlohami. V neposlednom rade sú to vecné ceny, ktoré žiaci, ale aj majstri dostávajú.
Akým spôsobom pripravujete svojich študentov na účasť v súťaži Young Car Mechanic?
Na regionálne kolá sme sa nepripravovali nijak špeciálne nakoľko na praxi opravujeme zákaznícke autá, a tak sa žiaci podieľajú na opravách. Vďaka každodennej praxi sa zdokonaľujú a prichádzajú do kontaktu s novými poruchami na vozidlách. Veľký dôraz kladieme na to, aby si veci dopredu poriadne naštudovali, a až potom robili.
O Dušanovi
Ako ste sa cítili keď Dušan vyhral národné finále?
Ten pocit sa nedá opísať. Aj keď som vedel, že máme šancu, lebo Dušan je výnimočný žiak, ktorého autá naozaj bavia a žije s nimi, tak to bolo radostné prekvapenie.
Čo považujete za najväčšiu prednosť Dušana? Čo mu pomohlo vyhrať na Slovensku a mohol sa tak zúčastniť medzinárodného finále?
Dušanovou prednosť je, že sa zaujíma o autá a nebojí sa žiadnej roboty. Keď niečo nerobil alebo nevie ako niečo urobiť, tak si to dokáže naštudovať a spraviť.
Čo hovoríte na Dušanov výsledok na medzinárodnom finále? Skončil na šiestom mieste s najrýchlejším časom.
Je to krásny výsledok. Na Dušana som hrdý. Skvelo reprezentoval nie len seba, ale aj školu. Ukázala sa jeho silná stránka, a tou je zručnosť, čo dokázal aj najrýchlejším časom. Akurát niektoré veci sa ťažko vysvetľovali a chápali pretože jazyková bariéra nám to skomplikovala.
Keďže ste si s Dušanom prešli všetkými fázami súťaže, ktorú fázu súťaže považujete za najnáročnejšiu a ktorú za najjednoduchšiu? Čo Vás vedie k týmto záverom?
Najnáročnejšie bolo určite medzinárodné finále v Litve. Báli sme sa toho všetci, ale nakoniec to dopadlo veľmi dobre. Zistili sme, že jazyková bariéra bola naša najväčšia súperka. Najjednoduchšie sú regionálne kolá, aj keď ani tie nie sú jednoduché.
Myslíte si, že účasť v súťaži ovplyvnila nejakým spôsobom Dušanovu kariéru?
Určite áno. Dostal mnoho ponúk zo servisov a mohol si vyberať. Ale láka ho ísť pracovať do zahraničia.
Čo ste si odniesli z účasti na medzinárodnom finále ako pedagóg?
V prvom rade zážitok na celý život. Mnoho nových kontaktov a aj skúseností.
A veľa hmotných vecí, ktoré mi tento okamih budú pripomínať.
O súťaži
Ako hodnotíte úroveň súťaže Young Car Mechanic? Aké zručnosti a vedomosti potrebujú študenti, aby v nej mohli uspieť?
Súťaž je náročná, ale najdôležitejším faktorom je čítať s porozumením. Zručnosť je až druhoradá.
Videli sme to v Žiline pri skladaní DSG spojky, ktorú žiaci cvičili v škole. Chlapec ju vedel zložiť skoro naspamäť, ale napriek tomu spravil obyčajnú matematickú chybu pri sčítaní a odčítaní podložiek.
Aké sú podľa Vás najväčšie benefity účasti v tejto súťaži pre študentov?
Benefitom sú skúsenosti, ktoré získajú a tiež zistia kde sú ich slabiny.
Veľkým benefitom pre žiakov je pracovné oblečenie, ktoré dostanú a nosia ho hrdo aj na praxi.
O výučbe a motivácii študentov
Ako motivujete svojich študentov, aby sa zaujímali o technické odbory a rozvíjali svoje zručnosti?
Snažím sa, aby autá, ktoré opravujeme na praxi, neboli len nejaké vykopávky, ale mali možnosť vyskúšať si aj nové, moderné autá. Najväčšou motiváciou je pre žiakov to, keď s nimi robíme na ich vlastných autách a delíme sa s nimi o naše skúsenosti.
Aké zmeny by ste chceli vidieť vo výučbe automechaniky u nás na Slovensku?
Viac podpory od štátu lebo sa mi zdá, že viacej podpory ide do súkromnej sféry.
Čo by ste odporučili iným učiteľom, ktorí by chceli pripravovať svojich študentov na súťaž Young Car Mechanic?
V prvom rade presvedčiť tých študentov, ktorí na to majú, lebo prevažne sa prihlásia tí, ktorí sa chcú „uliať“ zo školy. A potom s nimi prebrať také veci ako BOZP a niektoré úplne bežné veci, ako meranie odporu, napätia, prezúvania pneumatík atď.