Young Car Mechanic 2023 prišiel do svojho finále. Prečítajte si, ako to celé dopadlo.

2 dni. 10 súťažiacich. 11 úloh. Týmito troma číslami môžeme stručne opísať poslednú fázu súťaže Young Car Mechanic a tou bolo Medzinárodné finále 2023, ktoré sa konalo v maďarskom meste Györ. Poďme sa spoločne pozrieť na to, ako to prebiehalo a kto sa stal nakoniec víťazom ročníka 2023.


Slovenský reprezentant 

Tento rok Slovensko reprezentoval študent Štefan Vida zo SOŠ v Prievidzi. Už v Národnom kolo ukázal svoje vedomosti a umiestnil sa v prvej desiatke najúspešnejších riešiteľov. Následne na regionálnom kole v Devínskej Novej Vsi obsadil prvé miesto. Do Národného finále postúpil s ďalšími siedmimi finalistami, kde si vybojoval prvé miesto medzi tými najlepšími z celého Slovenska. Po celý čas bol Štefan sprevádzaný pedagógom Marošom Pišťánkom, ktorý ho podporoval a pripravoval počas celej súťaže.

 

Priebeh súťaže

Samotná súťaž prebiehala v dvoch po sebe nasledujúcich dňoch, 24.6. a 25.6.2023, v maďarskom meste Györ. Minulý rok sa Medzinárodné finále konalo presne na tom istom mieste, a to z jedného prostého dôvodu. V súťaži Young Car Mechanic je tradíciou, že nasledujúci ročník sa koná v štáte, odkiaľ pochádza absolútny víťaz predchádzajúceho ročníka. A keďže dva po sebe nasledujúce roky vyhrali reprezentanti Maďarska, tak priebeh finále sa odohrával opäť v blízkosti našich hraníc.

Finále tento rok pozostávalo z jedenástich úloh, kde každá trvala 45 minút. Prvých 6 úloh súťažiaci absolvovali v sobotu a zvyšných 5 následne v nedeľu. Súťažilo 10 reprezentantov, ktorí pochádzali z Bulharska, Chorvátska, Estónska, Grécka, Maďarska, Lotyšska, Litvy, Poľska, Slovenska a Rumunska.

Učitelia počas celej súťaže nemali prístup k miestu, kde prebiehali úlohy a bol pre nich prichystaný sprievodný program, v rámci ktorého mali možnosť vidieť školiace stredisko Audi, jednu strednú odbornú školu s jej servisom a na záver mali možnosť zažiť komentovanú prehliadku mesta Györ.

 

Čo potrápilo súťažiacich

Každú úlohu pripravil a dozoroval jeden z partnerov. Maximálny počet každej úlohy bol 50 bodov.

Úloha Shell pozostávala z krátkeho teoretického testu o olejoch, vyhľadaní a nájdení správnych olejov pre dva vybrané motory pomocou HaynesPro a následnej výmeny motorového oleja na modeli.

Rozhodne najnáročnejšou úlohou tento rok pre súťažiacich bola úloha Valeo. Táto úloha pozostávala z teoretického testu zameraného na elektriku, elektrické obvody a bezpečnosť  pri práci s vysokým napätím. Ďalej táto úloha pokračovala zostavením obvodov podľa pridelených schém a z merania napätia v týchto obvodoch správnym voltmetrom. Posledná časť zahŕňala meranie napätia na batérii z elektromobilu správnym meračom za prísnych bezpečnostných pravidiel.

Varta zažila tento rok svoju premiéru. Po prvýkrát sa zapojili do prípravy súťaže Young Car Mechanic a súťažiacich potrápili úlohou merania na kamiónových batériách.

Varta

Ďalšia úloha, ktorá tiež prebiehala na kamióne bola úloha od ZF. V tejto úlohe mali finalisti nájsť pomocou diagnostiky poškodenú súčiastku, vymeniť ju za správnu a všetko vrátiť do pôvodného stavu.

Bosch už klasicky mal nachystanú diagnostiku, ale tentokrát pre zmenu na hybride, čo predstavovalo veľkú výzvu hlavne pre tých, ktorí na hybride ešte nikdy nerobili.

Svoju precíznosť si mladí autoopravári overili na Continental úlohe. O drahocenné body mohli ľahko prísť vďaka svojej nepozornosti aj pri takej úlohe, akou bola výmena rozvodového remeňa.

Elring sa rozhodne netají svojím pozitívnym vzťahom k spaľovacím motorom. V rámci ich úlohy súťažiaci museli vymeniť tesnenie krytu hlavy valcov,  tesnenie hlavy valcov a olejové tesnenie na kľukovom hriadeli.

Rýchlou a pri tom náročnou na detaily bola úloha od Febi. V tomto prípade išlo o výmenu chladiva invertoru hybridného vozidla, ktorá pozostávala z vypustenia chladiva invertoru, doplnenie chladiva, odvzdušenia chladiaceho systému a následnej záverečnej kontroly. Účastníkom nehrozilo žiadne nebezpečenstvo, keďže napäťová úroveň na modeli bola len 12V.

 

Úloha od MANN-FILTER bola tiež tá z kratších. Išlo o vyhľadanie vhodného filtra pre vybrané vozidlo v katalógu spoločnosťou MANN-FILTER, zvolenie správneho filtra a výmena palivového filtra podľa inštrukcií, ktoré boli na obale.

Predposlednou úlohou bola výmena oleja v automatickej prevodovke od Meyle a úplne na záver bolo potrebné sa popasovať s výmenou spojky Fiat 2CT pomocou špeciálneho nástroja od Luk. Túto skúšku, ktorá precvičila čítanie s porozumením, precíznosť a rýchlosť práce, nachystal Schaeffler.

 

Vyhodnotenie alebo kde sa bude konať Medzinárodné finále budúci rok?

Žiaľ, napriek tomu, že Štefan získal ocenenie za najlepšiu prácu na Continental úlohe, skončil ako posledný.

Tretie miesto obsadil Andrej Juckovič z Litvy, na druhom mieste skončil Dominik Fic z Poľska a prvé miesto zostáva naďalej obsadené našimi južnými susedmi vďaka Benczemu Tánczosovi.

 

Budúcoročné Medzinárodné finále teda podľa všetkého opäť prebehne na tom istom mieste. Pozitívne na tom je, že to nebudeme mať ďaleko.

V každom prípade ďakujeme Štefanovi a pánovi Pišťánkovi za ich prácu a účasť na súťaži. 

Už sa tešíme na budúci ročník a sme zvedaví, aké mladé talenty stretneme  a kto z týchto talentov si bude môcť vyskúšať medzinárodnú úroveň.